• آخرین اخبار تخصصی صنعت حمل و نقل هوایی و گردشگری ایران
  • سرعت در پیدا کردن قوانین و بخشنامه ها
  • اطمینان از دیدن بخشنامه ها و عدم نگرانی از عدم دریافت بخشنامه توسط رایانامه
  • صرفه جویی در مصرف کاغذ
  • اولین وب سایت تخصصی بخشنامه های هواپیمایی ها در ایران
  • دسترسی همه پرسنل به بخشنامه ها بدون نیاز به ارسال برای تک تک آنها
  • حذف بایگانی دستی بخشنامه ها
  • دیدن بخشنامه هواپیمایی مورد نظر به ترتیب تاریخ
  • جستجو بر اساس موضوع
  • قانون صدور بلیت و جریمه کنسلی و استرداد و تعرفه های نرخی و .....

امضای تاریخی‌ترین قرارداد صنعت هوایی ایران/ 80 فروند بوئینگ به ایران می‌آید

  خبر
 درباره امضای تاریخی‌ترین قرارداد صنعت هوایی ایران/ 80 فروند بوئینگ به ایران می‌آید

امضای تاریخی‌ترین قرارداد صنعت هوایی ایران/ 80 فروند بوئینگ به ایران می‌آید ...

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه اول سیما، با اشاره به صدور مجوز فروش هواپیما به ایران از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا، گفت: توافق کلی ما با ایرباس برای خرید حدود ۱۱۸ فروند، با ATR برای دریافت ۲۰ فروند و با بوئینگ برای خرید ۱۰۸ فروند هواپیما است که باید طی ۸ سال به ایران تحویل داده شوند.
وی افزود: مجوزها از OFEC اخذ شده است و حالا بعد از ۴۰ سال تحریم خرید بوئینگ، می‌توانیم مستقیم از این شرکت هواپیماسازی خرید کنیم و این اتفاق بسیار بزرگی در صنعت هوانوردی و تجارت بین‌المللی برای ایران است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به تدریج تمام مجوزهای لازم اخذ خواهد شد، گفت: دریافت این مجوزها خواست بازار جهانی است؛ بنا بر این، هیچ کس نمی‌تواند در آن خللی ایجاد کند.
آخوندی با اشاره به زمان تحویل هواپیماها بیان داشت: طبق مفاد قرارداد، تحویل این هواپیماها در سال ۲۰۱۶ شروع‌ می‌شود و تا هشت سال، این روند ادامه خواهد داشت و امیدواریم در پاییز و زمستان، اولین هواپیما را وارد ایران کنیم.
وی با اشاره به اظهارات برخی مبنی بر درخواست ایران برای کاهش تعداد هواپیماهای سفارش داده شده، تصریح کرد: چنین مساله‌ای مطرح نیست و طبق قرارداد در طول ۸ سال این هواپیماها تحویل ایران خواهند شد و همانطور که می‌دانید تولید هواپیما بر اساس سفارش انجام می‌شود. همچنین این حجم از هواپیما در هیچ نقطه‌ای از جهان یک‌جا تحویل نمی‌شود.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، اولین سری هواپیماها از هر دو شرکت ایرباس و بوئینگ تحویل ایران‌ایر خواهد شد؛ اما این چراغ سبزی برای تمام ایرلاین‌های ایرانی جهت ورود به مذاکره و خرید هواپیما است؛ به طوری که چند ایرلاین ایرانی هم اکنون با هر دو شرکت بوئینگ و ایرباس وارد مذاکره شده‌اند.
آخوندی در پاسخ به این سوال که آیا امکان صدور مجوز برای خرید هواپیماهای دست دوم وجود دارد یا خیر؟ گفت: شرط خرید هواپیماهای دست دوم، پایین بودن سن ناوگان و سال ساخت بعد از ۲۰۰۰ میلادی است؛ همچنین باید خرید به صورت مستقیم انجام شود، تا تمام شرایط پشتیبانی دریافت شود.
این عضو کابینه یازدهم با تاکید بر اینکه با صدور این مجوز سدهای پیش رو شکسته شد، ابراز داشت: روش پرداختی ما در این قرارداد، اجاره به شرط تملیک است و در واقع تامین‌کننده مالی، خرید را انجام می‌دهد و هواپیماها به ما واگذار می‌شود؛ بنابراین کمترین مشکل در نقل و انتقال پول با این مدل انتخابی نسبت به سایر مدل‌های موجود در بازارهای بین‌المللی وجود دارد.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قرارداد تامین هواپیماها یک خرید تجاری و بین‌المللی است، تمام تضامین از جانب ایران‌ایر ارائه می‌شود و دولت هیچگونه دخالتی در خصوص تضامین ندارد.
آخوندی با اشاره به قرارداد خرید هواپیماهای ۸۰ نفره از شرکت میتسوبیشی ژاپن ابراز داشت: یکی از شرکت‌های ایرانی، در حال مذاکره با این شرکت ژاپنی برای خرید هواپیمای ۸۰ نفره و پیشرفت در مسیر مذاکرات است.
این عضو کابینه یازدهم با اشاره به دلایل طولانی شدن صدور مجوز فروش هواپیما، یادآورشد: باید در نظر داشت که رژیم صهیونیستی بزرگترین دشمن ملت ایران است و همواره لابی صهیونیست‌ها اقدامات گسترده‌ای علیه ایران انجام می‌دهند و نکته دیگر مربوط به بی‌تدبیری‌های ۱۰ سال گذشته است که تمام بازار هوایی ایران را در اختیار سایر شرکت‌ها قرار داد و نقش ایران نکته بسیار مهمی است که توسط دیگران پر شده است؛ بنابراین کسانی که آسمان ایران را تصاحب کرده‌اند، در زمان بازپس‌گیری، ساکت نخواهند نشست و اقداماتی علیه ما انجام خواهند داد.
وی با اشاره به دوری پنجاه ساله ایران از امکان خرید مستقیم از بوئینگ و ایرباس خاطرنشان کرد: امروز شاهد حضور مجدد در بازارهای جهانی برای خرید بزرگ هواپیما هستیم، به همین خاطر کسانی که در این میان نقش دلال را ایفا می‌کردند، با توجه به حجم مبالغ در گردش خرید و فروش هواپیما، ایران را راحت نخواهند گذاشت.

منبع : وزارت راه و شهرسازی


تاریخ خبر: یکشنبه 21 آذر 1395
ساعت: 4:05:14 PM