جزئیات تحویل هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران ...
قائم مقام وزیرراه و شهرسازی در امور بینالملل در نشست خبری مشترک خود با دیگر مسئولان هوایی کشور در نمایشگاه راهسازی، راهداری و حمل و نقل، با بیان اینکه «ایران در جریان مذاکرات خود با ایرباس و بویینگ تمام مسائل اقتصادی مدنظر در کشور را مورد بررسی قرار داده و براساس این نیازها تصمیمگیری کرده است»، اظهار داشت: طبق توافقات صورت گرفته با مجوز فعلی اوفک 15 فروند هواپیما از شرکت بویینگ و 37 فروند هواپیما از شرکت ایرباس به ایران تحویل خواهد شد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، اصغر فخریه کاشان، تصریح کرد: طبق اصولی که تمام مجوزهای اوفک دارد این مجوزها براساس یک زمانبندی ارائه شده و در این رابطه بین ایران و دیگر کشورها تفاوتی وجود ندارد، از اینرو با توجه به مذاکراتی که مسئولان کشور ما با ایرباس و بویینگ داشتهاند و البته توانایی خطوط تولید آنها، توافقاتی در این زمینه صورت گرفته تا بخشی از قرارداد خرید ایران براساس مجوز فعلی و بخشی از آنها در گامی پس از مرحله اولیه انجام گیرد.
وی در ادامه در خصوص جزئیات توافق صورت گرفته با بویینگ، اظهار داشت: طبق این قرارداد 15 فروند هواپیما در گام نخست به ایران تحویل داده میشود که از این میان 6 فروند خود بویینگ تامین مالی خواهد کرد و مابقی را ایران تامین خواهد کرد، از 74 هواپیمای باقیمانده در حال حاضر ایران تامین مالی 35 فروند هواپیما را آماده قرارداد کرده است و برای 39 هواپیمای باقیمانده نیز عجلهای در کار نیست و در انتظار آن خواهیم بود تا شرایط اقتصادی تصویر آینده خرید هواپیما را مشخص کند.
قائم مقام وزیرراه و شهرسازی در امور بینالملل در ادامه سخنان خود، تصریح کرد: در حال حاضر رتبهبندی ایران در بیمههای صادراتی از هفت گروه موجود 6 است، امیدوار میرود در جریان تصمیماتی که در ماه آینده گرفته خواهد شد این عدد به 5 کاهش پیدا کند تا ریسک سرمایهگذاری در ایران به پایینترین سطح خود برسد، با توجه به این شرایط میتوان امیدوار بود که پول تامین شده برای قراردادهای خرید هواپیما ارزانقیمتتر شده و از اینرو ایران عجلهای برای نهایی شدن فاینانس هواپیماهای باقیمانده نخواهد داشت.
فخریه کاشان دربارهی توافق با شرکت ایرباس نیز، اظهار داشت: ایرباس پس از نهایی شدن قرارداد 37 فروند از هواپیماهای خریداری شده توسط ایران را با مجوز فعلی اوفک تحویل خواهد داد که مساله تامین مالی آن نیز حل شده است، 23 فروند هواپیمای دیگر نیز که پس از انقضای مجوزهای فعلی اوفک تحویل میشوند، در حال حاضر مذاکرات مربوط به تامین مالی را پشت سر گذاشتهاند و حدود 38 هواپیمای باقیمانده نیز در مراحل بعدی تعیین تکلیف خواهند شد.
وی با اشاره به مساله احتمال بازگشت تحریمها با عنوان یکی از نگرانیهای مطرح شده در جریان مذاکره اقتصادی ایران، ابراز داشت: در این زمینه چند سوال وجود دارد مانند آنکه شاید تحریمهای قبلی بازگردد، شاید تحریمهای جدیدی به وجود آید و شاید قرارداد به امضاء رسیده بنا به هر دلیلی غیرقانونی، غیرمعتبر یا غیر قابل اجرا شود، لذا ما در مذاکرات با شرکتهای هواپیماساز تلاش کردهایم این نگرانیها را برطرف کنیم.
قائم مقام وزیرراه و شهرسازی در امور بینالملل با اشاره به موفقیت وزارت امور خارجه ایران در منتشر شدن راهنمای جدید اوفک، اظهار داشت: با توجه به زحماتی که مسوولان وزارتخارجه متحمل شدند، اوفک به صراحت اعلام کرد اگر قراردادی با ایران امضاء شود این قرارداد تا زمان باقی بودن برجام اعتبار خواهد داشت، پس از آن دو طرف وقت دارند تا 6 ماه مسائل مربوط به این قرارداد را حل کنند، تا پیش از این ما مجبور بودیم در صورت برهم خوردن شرایط به شکل فوری تمام باقی مانده توافقها را تسویه کنیم، اما مجوز جدید اوفک این موضوع را برای ما برطرف میکند.
فخریه کاشان با بیان اینکه «در جریان مذاکرات با ایرباس و بویینگ یکی از اصلیترین پیگیریهای ایران به وجود آمدن همکاریهای تکنولوژی، سختافزاری و نرمافزاری بود»، تصریح کرد: در جریان توافق با ایرباس کمیتهای به ریاست رییس سازمان هواپیمایی کشوری کار خود را آغاز کرد که در چارچوب آن شرایط توان شرکتهای ایرانی بررسی میشود تا امکان آن به وجود بیاید که تعدادی یا حتی یک شرکت ایرانی بتوانند در خط تولید ایرباس قرار گیرد.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران دربارهی چگونگی مذاکره ایران با دیگر شرکتهای هواپیماساز نیز گفت: ما با شرکت ایتالیایی – فرانسوی atr مذاکرات خوبی داشتیم که امیدواریم بهزودی به قرارداد منجر شود، مذاکرات با شرکتهایی مانند میتسوبیشی ژاپن، امبرائر برزیل و بمباردیر کانادا نیز ادامه دارد که هنوز به توافق خاصی منجر نشده است.
منبع : تین نیوز
تاریخ خبر: دوشنبه 29 آذر 1395
ساعت: 12:13:49 PM