• آخرین اخبار تخصصی صنعت حمل و نقل هوایی و گردشگری ایران
  • سرعت در پیدا کردن قوانین و بخشنامه ها
  • اطمینان از دیدن بخشنامه ها و عدم نگرانی از عدم دریافت بخشنامه توسط رایانامه
  • صرفه جویی در مصرف کاغذ
  • اولین وب سایت تخصصی بخشنامه های هواپیمایی ها در ایران
  • دسترسی همه پرسنل به بخشنامه ها بدون نیاز به ارسال برای تک تک آنها
  • حذف بایگانی دستی بخشنامه ها
  • دیدن بخشنامه هواپیمایی مورد نظر به ترتیب تاریخ
  • جستجو بر اساس موضوع
  • قانون صدور بلیت و جریمه کنسلی و استرداد و تعرفه های نرخی و .....

صنعت هوانوردی خاص می‎شود

  خبر
 درباره صنعت هوانوردی خاص می‎شود

صنعت هوانوردی خاص می‎شود ...

مشاور مديرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران در امور پارلماني و هماهنگي امور دولت در گفتگو با روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران ضمن بیان این خبر در مورد ماده 53 این قانون که مربوط به مجموعه صنعت هوانوردی است گفت: ماده 53، پنج بند دارد که بند 1 و 4 آن بین شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران و سازمان هواپیمایی کشوری مشترک است. بند 2 اختصاصی سازمان هواپیمایی کشوری است و بند 3 و 5 نیز اختصاصی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران است.
«1- سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران (مادر تخصصی و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی«ره») از نظر اداری، استخدامی، مالی و معاملاتی در چهارچوب اساسنامه‌هایی که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و سازمان‎های اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور که حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب و ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد اداره می‌شوند.»
مجتبي توكليان در تشریح این بند گفت: آنچه در بند 1 آمده است اجازه تدوین اساسنامه ویژه برای سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران است. اما علت تصویب این امر این است که مقررات مورد نیاز برای اداره شرکت با مقررات عمومی دولت تداخل داشت و محدودیت‎های زیادی را برای فعالیت‎های شرکت ایجاد می‎کرد. از جمله اینکه در قانون مقررات عمومی کشور بر مدرک تحصیلی برای ارتقای شغلی تاکید شده است در حالی که صنعت فرودگاهی در دنیا، غیر مدرک‎گرا است به طوری که مسیر ارتقای شغلی کارکنان آن به صورتی حرفه‎ای و براساس گذر سال‎های خدمت، کسب تجربه و دریافت آموزش‎های حین خدمت طی می‎شود؛ چنانچه حتی یک فرد با مدرک دیپلم می‎تواند خلبان پیشرفته‎ترین هواپیماها باشد.
وی در این رابطه افزود: حتی در بحث آموزش نیز در مقررات عمومی دولت 40 ساعت آموزش سالانه پیش‎بینی شده است در حالیکه نیاز صنعت فرودگاهی بیش از این میزان است و ایکائو نیز بر میزان زیاد آموزش تأکید می‎کند. در بحث نقل و انتقال کارکنان در فرودگاه‎های کشور نیز مقررات عمومی مانع ایجاد می‎کند. بنابراین اگر بخواهیم صنعت را طبق اصول دنیا اداره کنیم نیاز به مقرراتی خاص داریم.
مشاور مديرعامل در تشریح بخش دیگری از بند 1، ضمن تاکید براینکه شرکت هواپیمایی ایران ایر به عنوان شرکتی دولتی و شرکت هواپیمایی آسمان به عنوان شرکتی عمومی دارای مقررات خاص خودشان هستند، داشتن مقررات خاص برای شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران را با این حجم فعالیت و حساسیت و پیچیدگی‎های آن الزامی دانست و گفت: نکته دیگر در بند 1 بحث مالی و معاملاتی است. با توجه به اینکه کار این شرکت تخصصی و پیچیده و نیازمند همکاری با موسسه‎های بین‎المللی است این شرایط اقتضا می‎کند که شرکت بتواند در مناقصات بین‎المللی شرکت کند و اقدام به مذاکره و بستن قرارداد کند و همچنین بتواند در شرایط بحرانی برای موارد مورد نیاز هزینه‎های لازم را صرف کند اما ممکن است همه این کارها از سوی قانون محاسبات عمومی کشور محدود شود و مانع ایجاد کند.
«3- صد در صد (100%) درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران (مادر تخصصی و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی«ره») اعم از فروش خدمات و دارایی‌های شرکت، اختصاصی است و پس از واریز به حساب شرکت، افتتاح‌شده توسط خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، برای اجرای مأموریت‌های شرکت از جمله نوسازی سامانه‌های ناوبری هوایی و توسعه فرودگاه‌های کشور هزینه می‌شود.»
توكليان در تشریح این بند نیز گفت: برای اینکه شرکت بتواند از منابع درآمدی خود برای تجهیز و توسعه فرودگاه‎ها استفاده کند نیاز بود که این بند اضافه شود تا دستگاه‎های دیگر نتوانند به راحتی از درآمد شرکت برداشت کنند. اکنون منابع دولت محدود است و شرکت نیز 53 فرودگاه زیان‎ده دارد که با این وجود فرودگاه امام خمینی(ره) هم به عنوان فرودگاهی سودآور از شرکت جدا شده است و این باعث می‎شود که ضرورت حفظ منابع شرکت با هر روشی برای مدیران شرکت از مهمترین وظایف آنها محسوب شود.
«4- سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران (مادر تخصصی و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی«ره») مشمول ماده(5) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴/۲/۱ است.
حکم این بند به ماده قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴/۲/۱ اضافه می‎شود.»
وی در توضیح بند 4 گفت: با توجه به اینکه شرکت فرودگاه‎ها دو دیسیپلینه است و همزمان مقررات ملی و بین‎المللی بر آن حاکم است. با جدا شدن از مقررات اداری استخدامی و مالی، شرکت می‎تواند با شمول ماده 5 قانون رفع موانع تولید رقابت‎پذیر، در ایجاد تحول سازمانی، توسعه مشارکت‎ها، افزایش تحرکات و تعاملات، کاهش بروکراسی و هزینه‎ها، توسعه دانش، افزایش پاسخگویی و ارتقای کیفیت خدمات گام بردارد.
توکلیان ادامه داد: ضمن اینکه شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران می‎تواند با تشکیل شرکت‎های دیگر و تجهیز و به روزرسانی فرودگاه‎ها و دیگر تجهیزات ناوبری می‎تواند به بحث رقابت‎پذیری که از مهمترین نکات توسعه و رشد است، وارد شود و بازار پروازهای عبوری و ناوبری هوایی را به شدت رقابتی کند.
وی در این باره افزود: امیدواریم که براساس این قانون بتوانیم فرودگاه‎های اصلی و بزرگ کشور را به عنوان هاب منطقه‎ای در میان رقبایی چون ترکیه و کشورهای عربی و دیگر همسایگان که غالباً از برترین‎های صنعت هوانوردی جهان هستند، مطرح کنیم و بتوانیم براساس این قانون با افزایش پروازهای عبوری و ترانزیت منطقه‎ای وارد این بازار رقابتی شویم.
«5- مطالبات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران (مادر تخصصی و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی«ره») موضوع تبصره(2) ماده(87) قانون اصلاح ماده (87) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت مصوب ۱۳۹۰/۱۱/۱۸ و ماده (55) قانون تنظیم برخی از مقررات مالی دولت در حکم مطالبات مستند به اسناد لازم‌الاجرا است و براساس آیین‌نامه اجرائی که حداکثر ظرف مدت شش‌ماه از تاریخ ابلاغ این قانون به پیشنهاد شرکت مذکور و تصویب وزرای راه و شهرسازی و دادگستری می‌رسد، قابل وصول است. تا تصویب آیین‌نامه مزبور احکام این ماده توسط مأموران اجرای احکام دادگستری اجرا می‌شود.»
مشاور مديرعامل در امور پارلماني و هماهنگي امور دولت در مورد این بند نیز چنین شرح داد: بند 5 راجع ‎به مطالبات شرکت است. اکنون حجم عظیمی از مطالبات شرکت به دلیل عدم وجود مقررات کافی غیرقابل وصول شده است و با وجود اینکه طبق تبصره 2 بند 5، مطالبات شرکت در حکم مطالبات مستند و اسناد لازم الاجراست ولی چون برای آن آیین‎نامه‎ای پیش‎بینی نشده است اجرای آن دشوار شده است. بنابراین بزرگترین خدمتی که این بند می‎کند این است با توجه به آیین‎نامه مصوب از این به بعد شرکت می‎تواند براساس مستندات قانونی خود از حساب هر یک از بدهکاران مستقیما طلب خود را برداشت کند و دیگر نیازی به طی مراحل قضایی نباشد.

منبع : سایت ناوبری فرودگاه و هواپیمایی ایران


تاریخ خبر: یکشنبه 08 اسفند 1395
ساعت: 12:45:17 PM