• آخرین اخبار تخصصی صنعت حمل و نقل هوایی و گردشگری ایران
  • سرعت در پیدا کردن قوانین و بخشنامه ها
  • اطمینان از دیدن بخشنامه ها و عدم نگرانی از عدم دریافت بخشنامه توسط رایانامه
  • صرفه جویی در مصرف کاغذ
  • اولین وب سایت تخصصی بخشنامه های هواپیمایی ها در ایران
  • دسترسی همه پرسنل به بخشنامه ها بدون نیاز به ارسال برای تک تک آنها
  • حذف بایگانی دستی بخشنامه ها
  • دیدن بخشنامه هواپیمایی مورد نظر به ترتیب تاریخ
  • جستجو بر اساس موضوع
  • قانون صدور بلیت و جریمه کنسلی و استرداد و تعرفه های نرخی و .....

هاب هوایی منطقه و چالش‌های پیش رو

  خبر
 درباره هاب هوایی منطقه و چالش‌های پیش رو

هاب هوایی منطقه و چالش‌های پیش رو ...

مدتی مدیدی است شعار «تبدیل فرودگاه امام خمینی(ره) به هاب هوایی منطقه» در جلسات رسمی و غیررسمی از سوی مدیران سیاسی و برخی متخصصان بیان می‌شود؛ اما واقعیت چیست؟
فرودگاه هاب به بیان ساده، یعنی تجمیع و بازبخش مسافران به مقصدهای اصلی که برخلاف پروازهای نقطه به نقطه است؛ این کار برای مسافر، شرکت هواپیمایی و فرودگاه، مزیت‌هایی دارد؛ به عنوان نمونه برای مسافر، انتخاب مسیر بهتر با نرخ مناسب‌تر در یک فضای رقابتی و برای شرکت هواپیمایی، مدیریت بهتر ناوگان، ضریب اشغال بالاتر صندلی و برای فرودگاه، درآمد هوانوردی و به‌ویژه غیرهوانوردی را به دنبال دارد.
امروز فرودگاه‌های هاب به‌مثابه چاه نفتی هستند که ارز تولید می‌کنند و بخش زیادی از تولید ناخالص ملی کشورها را عهده‌دار هستند؛ این استدلالی است برای ضرورت برنامه‌ریزی منسجم و دقیق برای ایجاد فرودگاه‌های هاب که درحال‌حاضر، سرمایه ملی کشورها و در حقیقت موج جدید توسعه بر محور حمل‌ونقل به شمار می‌رود.
فرودگاه امام خمینی(ره) اکنون یک فرودگاه نقطه به نقطه است و هنوز در قالب تعریف هاب نمی‌گنجد. رسیدن به این مرحله نیاز به الزامات ویژه‌ای دارد؛ در این زمینه باید در قالب یک برنامه‌ریزی همه‌جانبه با نگاه ملی، ابتدا به یک اجماع کلی درباره یک فرودگاه هاب با همه نگرش‌های مذهبی و سیاسی برسیم.
به عنوان نمونه، فرودگاه هاب، سالن ترانزیتی خواهد داشت که در آن، مسافران خارجی، ایستایی چندساعته برای پروازهای بعدی داشته و این، مستلزم پذیرش نگاه کلی جامعه درباره مسائل فرهنگی، مذهبی، موضوع حجاب مسافر و... است که این مسئله برای یک بار باید در سطح کلان کشور، بازخوانی و سیاست‌گذاری شود؛ در غیراین‌صورت هرنوع هزینه در فرودگاه امام، یعنی کار در شرایط نامطمئن و این مسئله به معنی سردرگمی و نگرفتن تصمیم درست و نبود سرمایه‌گذاری فوری و توسعه زیرساخت‌هاست و مجموع این مسائل، یعنی زیان بسیار زیاد کشور در آینده.
بیش از نیمی از شرکت‌های بزرگ بر اساس رتبه‌بندی «فورچون ۵۰۰» در ۱۰ مایلی فرودگاه‌های هاب فعلی دنیا، دفتر کار دارند که این به معنی اثرات متقابل اقتصادی شرکت‌های بزرگ و فرودگاه هاب است.
در زمینه رسیدن به هاب هوایی، بعد از گذر از چالش‌های جدی موجود در زمینه تصمیم فرهنگی کلان، باید شرکت هواپیمایی هاب فرودگاه مشخص شود. مرحله رسیدن به فرودگاهی با الگوی هاب، وقتی درست برداشته می‌شود که جلسه‌های مشترک شرکت هواپیمایی و فرودگاه آغاز شده و براساس درک متقابل از انتظارات دو طرف، برنامه‌ریزی و اقدام مناسب انجام شود.

منبع خبر: تین نیوز


تاریخ خبر: دوشنبه 19 تیر 1396
ساعت: 12:41:14 PM