• آخرین اخبار تخصصی صنعت حمل و نقل هوایی و گردشگری ایران
  • سرعت در پیدا کردن قوانین و بخشنامه ها
  • اطمینان از دیدن بخشنامه ها و عدم نگرانی از عدم دریافت بخشنامه توسط رایانامه
  • صرفه جویی در مصرف کاغذ
  • اولین وب سایت تخصصی بخشنامه های هواپیمایی ها در ایران
  • دسترسی همه پرسنل به بخشنامه ها بدون نیاز به ارسال برای تک تک آنها
  • حذف بایگانی دستی بخشنامه ها
  • دیدن بخشنامه هواپیمایی مورد نظر به ترتیب تاریخ
  • جستجو بر اساس موضوع
  • قانون صدور بلیت و جریمه کنسلی و استرداد و تعرفه های نرخی و .....

افزایش پروازهای عبوری بین‌المللی از آسمان‌ایران

  خبر
 درباره افزایش پروازهای عبوری بین‌المللی از آسمان‌ایران

افزایش پروازهای عبوری بین‌المللی از آسمان‌ایران ...

طرح بزرگ و فراملی «مدیریت آسمان ایران‌شهر» به منظور توسعه حمل‌ونقل هوایی و بالا‌بردن هرچه بیشتر سطح ایمنی، برنامه‌ریزی و اجرایی شده است و اکنون با افزایش پروازهای بین‌المللی، عبوری و پروازهای داخلی و هم‌چنین ایجاد بیش از 7 هزار کیلومتر راه هوایی به روزهای خوب خود نزدیک شده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت ژئو اکونومیکی در آسمان، اتصال‌دهنده شرق و غرب است. از یک‌سو آسیا پاسیفیک با ترافیکی که در آینده در افق 2030 بالاترین نرخ ترافیک و رشد را دارد و از سوی دیگر، اروپا یکی از نقاط پرترافیک هوایی است. ایران این دو منطقه را به‌راحتی می‌تواند به یکدیگر متصل کند که در گام نخست صرفه اقتصادی دارد و در مسیر بعدی می‌تواند ایران را به «نقطه تعادل منطقه‌ای» مبدل سازد که این برای کشورمان بسیار مهم است. پیش‌ازاین، روزانه 400 پرواز عبوری بر فراز کشورمان صورت می‌گرفت. منزوی ساختن ایران در دوران پسابرجام و بعد از تحولات فعلی سخت‌تر شده و چنانچه پروازهای عبوری روزانه به دو هزار پرواز افزایش یابد که ترکیبی از ملیت‌ها، کشورها و شرکت‌های مختلف است آنگاه در این صورت برای محدودسازی ایران، چندین ملت و شرکت باید تصمیم بگیرند
مرکز توسعه و سیاست های راهبردی وزارت راه و شهرسازی در جدیدترین گزارش خود از نحوه مدیریت آسمان کشور آورده است : افتتاح و بهره‌برداری از 7100 کیلومتر راه هوایی در سال ۱۳۹۴، حدود 2000 کیلومتر راه هوایی در سال 1395 و افتتاح 5200 کیلومتر مسیر هوایی جدید و یک‌طرفه در 10 اردیبهشت سال 1396 توسط وزیر محترم راه و شهرسازی در آسمان ایران که باعث کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت هواپیماها و ارتقای سطح ایمنی و افزایش جذابیت آسمان ایران برای استفاده ایرلاین‌های خارجی شد کار را برای طراحان تحریم سخت تر کرد .
افزایش قدرت نرم کشور بخشی از طرح ملی آسمان ایران‌شهر است که با افزایش طول راه‌های هوایی و پروازهای عبوری ایران را به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل می‌کند. ایران باهدف استفاده از آسمان کشور و تبدیل‌شدن به قدرت منطقه‌ای و پوشش دادن ترافیک‌های فرا منطقه‌ای طرحی تحت عنوان مدیریت آسمان ایران‌شهر تعریف کرده است که بر اساس این طرح نقشه‌هایی که نشان می‌دهد آسمان ایران تا افق 1404 چگونه باشد در سه مرحله تعریف‌شده است. شصت درصد ترافیک آسمان کشور از منطقه خلیج‌فارس به سمت اروپا است و یکی از مهم‌ترین مسیرها محسوب و در مرحله صفر سعی شده به دلیل افزایش پروازهای عبوری از آسمان ایران ایمنی را ارتقاء بخشیده و برای همین منظور یک مسیر اضافه‌شده که رفت و برگشتی باشد اما این کافی نیست .
مرحله نخست آسمان ایران‌شهر، معطوف به ایجاد 7100 کیلومتر راه هوایی است که اجرایی شده است. براین اساس در منطقه پرترافیک 60 درصدی خلیج‌فارس تا اروپا و بالعکس یک‌راه دیگر هم ایجادشده، اما فاصله بین این سه‌راه هم افزایش‌یافته است که باید استانداردهای ایمنی را ایجاد کرد تا بر اساس آن بتوان از ناوبری ماهواره‌ای بهره‌برداری نمود .
برای اولین بار مسیری بر طبق استانداردها ایجادشده که آن‌قدر اهمیت داشت که سازمان ایکائو (سازمان بین المللی هوانوردی) از ج. ا.ایران تقدیر کرد و هم اکنون برای اینکه بتوانیم پروازهای فعلی را حفظ کنیم، باید کیفیت را ارتقاء بخشیده و پروازهای جدید جذب کرد. آسمان ایران برای اینکه بتواند نقطه تعادل منطقه‌ای باشد، باید آسمان رقابتی شود و اکنون کشور عراق یکی از رقبای اصلی است و کشورهای آسیای جنوب شرقی در برخی از مسیرها رقیب جمهوری اسلامی ایران هستند. بنابراین در مرحله دوم رقابتی شدن آسمان کشور در دستورکار است و برای رسیدن به این مهم باید تا جایی که امکان پذیر است راه‌ها را به صورت مستقیم ایجاد کرد .
‌از سوی دیگر، ایجاد تعدادی مسیرهای جدید موازی در مرحله دوم در دستور کار قرار دارد و برای این کار هزینه‌ای انجام نمی‌شود. ایجاد مسیرهای جدید به صورت نرم‌افزاری است و باید در بخش نظامی مجاب شوند تا برای بهره‌برداری از آسمان ایران گام‌های بزرگتری برداشته شود
تاکنون 5 مسیر داخلی که خط شکسته داشت، کوتاه شده است. اصلاحیه مربوطه، منجر به صرفه‌جویی سوخت می‌شود و چنانچه ده فروند هواپیما در این مسیرها پرواز نماید، سالیانه 350 میلیارد ریال صرفه جویی سوخت دارد و این رقم منجر به خرید تعداد زیادی هواپیما خواهد شد .
از سوی دیگر مهمتر از صرفه جویی سوخت، کوتاه شدن مسیر منجر به اضافه شدن به عمر موتور هواپیما می‌شود و بهره‌وری ناوگان را ارتقاء می‌بخشد و می‌توان بدون هزینه ارزش اضافه کرد. هم اکنون بهره‌وری ناوگان هوایی بدون خرید هواپیمای جدید حدود 27 درصد رشد داشته که نتیجه اتخاذ تدابیر و تصمیمات لازم است. ایران توانسته با آزادسازی قیمت‌ها بسیاری از مشکلات را حل کند. شرکت‌های هواپیمایی با واقعی شدن نرخ بلیت پروازها توانستند قطعات خریداری کنند و هواپیما روی زمین نماند و مفهوم اقتصاد مقاومتی یعنی بدون هزینه ارزش ایجاد شود و در آسمان ایران مصداق بارز اقتصاد مقاومتی را محقق شده است .
منبع خبر: تین نیوز


تاریخ خبر: شنبه 25 شهریور 1396
ساعت: 1:27:09 PM