• آخرین اخبار تخصصی صنعت حمل و نقل هوایی و گردشگری ایران
  • سرعت در پیدا کردن قوانین و بخشنامه ها
  • اطمینان از دیدن بخشنامه ها و عدم نگرانی از عدم دریافت بخشنامه توسط رایانامه
  • صرفه جویی در مصرف کاغذ
  • اولین وب سایت تخصصی بخشنامه های هواپیمایی ها در ایران
  • دسترسی همه پرسنل به بخشنامه ها بدون نیاز به ارسال برای تک تک آنها
  • حذف بایگانی دستی بخشنامه ها
  • دیدن بخشنامه هواپیمایی مورد نظر به ترتیب تاریخ
  • جستجو بر اساس موضوع
  • قانون صدور بلیت و جریمه کنسلی و استرداد و تعرفه های نرخی و .....

دنیا وارسی پروازی را یکی از پرمخاطره‌ترین مشاغل می‌داند

  خبر
 درباره  دنیا وارسی پروازی را یکی از پرمخاطره‌ترین مشاغل می‌داند

دنیا وارسی پروازی را یکی از پرمخاطره‌ترین مشاغل می‌داند ...

کارشناس وارسی پروازی با بیان اینکه فردی که پشت پنل وارسی پروازی نشسته است، تنظیمات دستگاه‌های کمک ناوبری فرودگاه را انجام می‌دهد، گفت: در هر عملیات هواپیمای فلایت‌چک در پایین‌ترین ارتفاع و در بین موانع و کوه و سایر ارتفاعات حرکت می‌کند که شغل وارسی پروازی را جز پنج شغل پرمخاطره و سخت دنیا قرار داده و تنها انگیزه سفر با این هواپیما به فرودگاه‌های ایران، عشق و علاقه به آن است.
به گزارش تین‌نیوز، محمدرضا رمضانی درباره عملیات وارسی پروازی گفت: وارسی پروازی با هدف اطمینان از صحت سیستم‌های کمک ناوبری، راداری و طرح‌های پروازی به صورت مدون و زمان‌بندی شده، انجام می‌شود. در واقع، بدون وارسی پروازی دستگاه‌های کمک ناوبری از ارایه خدمات خارج می‌شود.
وی ادامه داد: وارسی پروازی کار دقیق و حساسی است که در آن مسیرهای هوایی، فاصله‌ها و روت‌ها مشخص و وارسی می‌شود.
این کارشناس وارسی پروازی تصریح کرد: پیش از این وارسی پروازی را سازمان هواپیمایی کشوری انجام می‌داد اما با وقوع سقوط جت فالکن این سازمان در سال ۹۲، ایران از داشتن هواپیمای فلایت‌چک بی‌بهره‌ ماند. از سوی دیگر دستگاه‌های کمک ناوبری فرودگاه‌ها نیاز به به‌روزرسانی داشتند. بنابراین، کشور ایران به ناچار مجبور به اجاره هواپیمای فلایت‌چک از سایر کشورها شد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه فرودگاه‌ها به عنوان نقاط امنیتی یک کشور شناخته می‌شوند، امکان اجاره هواپیمای فلایت‌چک از هر کشوری فراهم نبود. وارسی پروازی فرودگاه‌های ایران با هواپیمای فلایت‌چک کشورهای پاکستان و مغولستان انجام و در پی آن ارز زیادی از کشور خارج می‌شد.
به گفته رمضانی، مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی سال‌ها قبل به آموزش خلبانان و متخصصان هوانوردی مشغول بود اما به تدریج زمزمه واگذاری این مرکز قوت می‌گرفت تا این که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هواپیمای فلایت‌چک را خریداری کرد. با ورود هواپیمای فلایت‌چک و ریاست کاپیتان کاشف علیپور این مرکز دوباره احیا شد.
وی ادامه داد: اکنون در مرکز فنون و آموزش خدمات هوایی، وارسی پروازی فرودگاه‌های سراسر ایران به بهترین شکل و کمترین زمان در حال اجراست. درحالی که ایران وسعت زیادی دارد و در آن فرودگاه‌های فراوانی واقع شدند، بنابراین تعداد دستگاه‌های کمک ناوبری و طرح‌های پروازی فرودگاه‌های کشورمان زیاد است و طی ۹ ماه گذشته به کمک هواپیمای فلایت‌چک بیش از یک میلیون و هفتصد هزار دلار صرفه اقتصادی برای ایران به ارمغان آوردیم و مانع خروج این ارز از سرزمین‌مان شدیم.
رمضانی در پاسخ به این سوال که «تفاوت پرواز با هواپیمای فلایت‌چک و هواپیمای مسافربری در چیست؟» توضیح داد: هواپیمای فلایت‌چک در پایین‌ترین ارتفاع و در بین موانع و کوه و سایر ارتفاعات حرکت می‌کند که جز پرریسک‌ترین کارهای دنیاست. همین مسایل به همراه تغییر زاویه هواپیما، فشار زیادی به بدن گروه پروازی آن وارد می‌کند که موجب تفاوت با پروازهای مسافری و معمولی می‌شود.
وی با بیان اینکه به دلیل نوسانات زیاد پرواز و ریسک پرواز با این هواپیما، شغل وارسی پروازی جز پنج شغل پرمخاطره و سخت دنیا شناخته می‌شود، یادآور شد: تنها انگیزه سفر با این هواپیما به فرودگاه‌های ایران، عشق و علاقه به این شغل است. اگر کسی علاقه به آن نداشته باشد، نمی‌تواند در این شغل ماندگار شود.
وی با بیان اینکه متخصص وارسی پرواز پس از انجام عملیات، تاییدیه دستگاه‌ها را صادر می‌کند که مسئولیت سنگینی را تا زمان انقضای وارسی آن، برعهده وی می‌گذارد، گفت: برای انجام وارسی پروازی، کشور را به ۵ بخش تقسیم کردیم و در هر دوره پروازی، هواپیما به فرودگاه‌های یکی از بخش‌ها سفر کرده و خدمات ارایه می‌دهد. این دوره پروازی نزدیک به یک ماه طول می‌کشد.
این کارشناس وارسی پروازی گفت: فردی که پشت پنل وارسی پروازی نشسته است، تنظیمات دستگاه‌های کمک ناوبری فرودگاه را انجام می‌دهد. وارسان پروازی این مرکز دوره‌های آموزشی ایکائو را در کمترین زمان به بهترین شکل آموزش دیدند به گونه‌ای که باور این موضوع برای خارجی‌ها بسیار سخت بود.
وی یادآور شد: در حال حاضر گروه کارشناسان وارسی پروازی ایران شامل 6 نفر به علاوه یک مشاور است که از نخبگان و بهترین‌های ناوبری ایران به شمار می‌آیند. این گروه شامل استاد یعقوب شهباززاده،‌ محمدهادی صمدی، حمیدرضا یزدی البرز، سعید بنی زمانی، محمدرضا صادقی، حسین عباسی‌نیا، محمدرضا رمضانی می‌شود.
منبع خبر: تین نیوز


تاریخ خبر: شنبه 13 خرداد 1396
ساعت: 11:38:32 AM