• آخرین اخبار تخصصی صنعت حمل و نقل هوایی و گردشگری ایران
  • سرعت در پیدا کردن قوانین و بخشنامه ها
  • اطمینان از دیدن بخشنامه ها و عدم نگرانی از عدم دریافت بخشنامه توسط رایانامه
  • صرفه جویی در مصرف کاغذ
  • اولین وب سایت تخصصی بخشنامه های هواپیمایی ها در ایران
  • دسترسی همه پرسنل به بخشنامه ها بدون نیاز به ارسال برای تک تک آنها
  • حذف بایگانی دستی بخشنامه ها
  • دیدن بخشنامه هواپیمایی مورد نظر به ترتیب تاریخ
  • جستجو بر اساس موضوع
  • قانون صدور بلیت و جریمه کنسلی و استرداد و تعرفه های نرخی و .....

جهت‌گیری منطقی و اصولی دولت یازدهم در توسعه صنعت حمل و نقل هوایی

  خبر
 درباره جهت‌گیری منطقی و اصولی دولت یازدهم در توسعه صنعت حمل و نقل هوایی

جهت‌گیری منطقی و اصولی دولت یازدهم در توسعه صنعت حمل و نقل هوایی ...

توسعه بخش‌های مختلف حمل و نقل هوایی، دریایی، زمینی و ریلی و افزایش میزان حمل بار، مسافر و ترانزیت و تعامل با کشورهای همسایه حاکی از تلاش‌های بی وقفه دولت یازدهم برای گسترش بیش از پیش این بخش است.
به گزارش تین نیوز وقتی دولت یازدهم سر کار آمد، صنعت حمل و نقل هوایی کشورمان به دلایل مختلف از جمله تحریم‎های گسترده علیه این صنعت دچار مشکل و ناوگان هوایی کشور عملا زمینگیر شده بود، در چنین شرایطی توجه دولت یازدهم به نوسازی ناوگان هوایی و خرید هواپیماهای نو در سطح استاندادرهای بین‎المللی قابل تقدیر است. در حال حاضر شاهد ورود هواپیمای نو به ناوگان هوایی کشور هستیم و مذاکرات مناسبی هم انجام شده که قرار است در قالب آن هواپیماهای متنوع دیگری با قابلیت‎های متفاوت برای پاسخ به نیازهای مختلف در این حوزه وارد این ناوگان شود.
بر اساس گزارش شاخص های کارآمدی سازمان برنامه و بودجه که به تازگی منتشر شده، زیرساخت‌های حمل و نقل کشور در مدیریت دولت یازدهم توسعه چشمگیری پیدا کرده است؛ بررسی‌های بانک جهانی نیز این موضوع را تایید می‌کند.
بر اساس رتبه بندی بانک جهانی به لحاظ شاخص عملکرد لجیستیکی یا (LPI) رتبه ایران از 112 در سال 2012 (92-1391) به 96 در سال 2016 (96-1395)ارتقا یافته است.این شاخص که یک معیار پایه برای سنجش عملکرد کشورها در فراهم کردن تدارکات تجارت است، متشکل از زیر شاخص‌های گمرک، زیرساخت های حمل و نقل، محموله‌های بین‌المللی، صلاحیت لجستیکی، پیگیری و ردیابی و به هنگام بودن است که اندازه زیرشاخص زیرساخت‌های حمل و نقل ایران از 2٫42 در سال 2012 به 2٫67 در سال 2016 افزایش پیدا کرده است.
اهمیت صنعت هوایی
کارشناسان معتقدند دولت یازدهم با بهره‌گیری از فضای مناسب ایجاد شده در مراودات بین‌المللی برای کشورمان عزم خود را برای نوسازی ناوگان زمینگر شده و فرسوده هوایی کشور به روشنی نشان داد و موفق شد در این زمینه کارهای بزرگی را به انجام برساند. عزمی که با امضای قراردادهای خرید و ورود هواپیماهای جدید، به مرحله عمل رسیده است به طوری اگر خرید هواپیماهای دست اول از شرکت‌های بزرگ جهان مانند ایرباس را تنها دستاورد دولت یازدهم در حمل‌ونقل هوایی بدانیم، ارزش کار آنقدر زیاد است که بتوان به دولت در این بخش نمره قبولی داد.
نوسازی ضروری و اولیتی که درست انتخاب شد
براساس آمار وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر کشورمان 60 فرودگاه دارد، اما 80 درصد پروازها در 10 فرودگاه انجام می‌شود، دولت یازدهم برای گسترش خدمات هوایی به همه مناطق کشور و فراهم کردن امکان استفاده مردم مناطق محروم‌تر از خدمات ناوگان هوایی برای خرید هواپیماهای ای. تی. آر برنامه‌ریزی کرده است. از این طریق هم مردم به خدمات دسترسی پیدا می‌کنند و هم امکان استفاده از سرمایه‌گذاری انجام شده در ساخت فرودگاه‌های کشور فراهم می‌شود.
در فرودگاه‌های دور دست، امکانات دسترسی مردم به صنعت پروازهای سالم وجود نداشت و دولت با خرید 20 هواپیمای ای تی آر برای پاسخگویی به فرودگاه‌های دوردست در فکر ایجاد توسعه متوازن در این عرصه است. در خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی به صورت کارشناسی نیازهای کشور در حوزه‌های برد کوتاه، متوسط و بلند مورد بررسی قرار گرفته است تا امکان توسعه متوازن فراهم شود.
به اذعان کارشناسان بین‌المللی، ایران از نظر جغرفیایی می‌تواند هاب منطقه‌ای صنعت هوانوردی شود. بر کسی پوشیده نیست دسترسی به این مهم با یک ناوگان کهنه و فرسوده امکان پذیر نیست. بر اساس گفته‌های وزیر راه و شهرسازی، سن فرسودگی هواپیما در دنیا 24 سال است و میانگین سن ناوگان ایران چیزی حدود 23 است؛ یعنی همه هواپیماها بر اساس استانداردهای بین المللی به فاصله یک سال از حیز انتفاع خارج می‌شوند. یکی از بزرگترین اقداماتی که صورت گرفت، اقدام برای خرید هواپیما بود که انجام شد.
براساس آمار وزیر راه و شهرسازی کل تعداد هواپیماهای بالای سال 2000 در ایران، هشت فروند است؛ بنابراین نیاز ناوگان هوانوردی ایران به نوسازی یک ضرورت مهم بود. بر اساس توافق برجام، سه قرارداد بزرگ با ایرباس، اِی.تی.آر و بوئینگ امضا شد؛ قرارداد با ایرباس برای خرید 100 فروند هواپیما، قرارداد با اِی.تی.آر برای خرید20 فروند هواپیما و قرارداد با بوئینگ برای خرید 80 فرورند منعقد شد و این قراردادها در حال اجرایی شدن است.
منبع خبر: تین نیوز


تاریخ خبر: دوشنبه 16 امرداد 1396
ساعت: 12:34:02 PM