• آخرین اخبار تخصصی صنعت حمل و نقل هوایی و گردشگری ایران
  • سرعت در پیدا کردن قوانین و بخشنامه ها
  • اطمینان از دیدن بخشنامه ها و عدم نگرانی از عدم دریافت بخشنامه توسط رایانامه
  • صرفه جویی در مصرف کاغذ
  • اولین وب سایت تخصصی بخشنامه های هواپیمایی ها در ایران
  • دسترسی همه پرسنل به بخشنامه ها بدون نیاز به ارسال برای تک تک آنها
  • حذف بایگانی دستی بخشنامه ها
  • دیدن بخشنامه هواپیمایی مورد نظر به ترتیب تاریخ
  • جستجو بر اساس موضوع
  • قانون صدور بلیت و جریمه کنسلی و استرداد و تعرفه های نرخی و .....

دستاورد فلايت‌چک/ طي ۹ ماه٬ بيش از يک ميليون دلار صرفه‌جويي ارزي

  خبر
 درباره دستاورد فلايت‌چک/ طي ۹ ماه٬ بيش از يک ميليون دلار صرفه‌جويي ارزي

دستاورد فلايت‌چک/ طي ۹ ماه٬ بيش از يک ميليون دلار صرفه‌جويي ارزي ...

تمام فرودگاه‌های ایران طی ۹ ماه گذشته با هواپیمای فلایت‌چک شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران وارسی پروازی شدند تا در سالي که به نام اقتصاد مقاومتي نامگذاري شده٬ یک میلیون و ۷۵۰ هزار دلار صرفه‌جویی ارزی حاصل شود. این اقدام با تکیه بر توان ایرانی و اقدام هوشمندانه در خرید هواپیمای فلایت‌چک صورت گرفت.
به گزارش روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، هواپیمای فلایت‌چک شرکت فرودگاه‌ها حوالی مردادماه ۱۳۹۵ برای نخستین‌بار ماموریت خود را در فرودگاه‌های کشور آغاز کرد و در این مدت دستگاه‌های کمک ناوبری ۵۸ فرودگاه و ایستگاه هوایی را وارسی پروازی کرد.
در حال حاضر هواپیمای KING AIR 350i دست‌کم یکبار به همه فرودگاه‌های ایران سرزده است. هواپیمای فلایت‌چک در این ۹ ماه موفق به وارسی پروازی ۳۲ دستگاه ILS/DME، ۵۳ دستگاه VOR/DME، ۳۰ دستگاه NDB، ۵۹ یونیت چراغ PAPI و ۲۲ طرح و مسیر پروازی شده است.
در حقیقت وارسی پروازی ۱۷۶ سیستم ناوبری هوایی، ۵۹ سیستم ناوبری بصری و ۲۲ طرح و مسیر پروازی طی ۴۵۰ ساعت پرواز صورت گرفت و نتیجه آن علاوه بر افزایش ضریب ایمنی پروازها، بهره‌مندی از توان متخصصان ایرانی و صرفه‌جویی ارزی بود. بنابراین، با هواپیمای فلایت‌چک یک میلیون و ۷۵۰ هزار دلار برابر با ۷ میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی محقق شد.
جالب است که بدانید پیش از این٬ هواپيماي فالكن ۲۰۰۰ متعلق به سازمان هواپيمايي كشوري٬ وارسی پروازی را در فرودگاه برعهده داشت که هزينه پرواز آن حدود ۶ تا ۸ هزار دلار در ساعت بود، در حالي كه هزينه پرواز هواپيماي KING AIR 350i يك هزار دلار در ساعت و به عبارتی یک ششم تا یک هشتم آن و این یعنی همین صرفه‌جویی حاصل شده را می‌بایست شش تا هشت برابر کرد و تدبیر هوشمندانه شرکت فرودگاه‌ها را در استفاده از هواپیمای فلایت‌چک کینگ‌ایر ستود.
در حقیقت سقوط هواپيماي فالكن 2000 سازمان هواپيمايي كشوري در سال ۱۳۹۲ و خلاء این هواپیما برای وارسی دستگاه‌ها٬ ایران را مجبور کرد برای به روزرسانی دستگاه‌های کمک ناوبری فرودگاه‌هایش به اجاره ساعتی هواپیمای فلایت‌چک از کشورهای پاکستان، قزاقستان و مغولستان روی آورد که البته این اقدام با پاره‌یی از ملاحظات امنیتی همراه بود اما در نهایت مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به عنوان یک اقدام ماندگار علاوه بر خریداری هواپيماي KING AIR 350i ٬ مجوز وارسی پروازی تجهیزات و فرودگاه‌ها را از سازمان هواپیمایی اخذ کرد تا صفر تا ۱۰۰ عملیات فلایت‌چک کاملا بومی شود.
در حال حاضر به‌روزرسانی تمامی دستگاه‌های کمک ناوبری فرودگاه‌های ایران با تلاش و همت ۶ خلبان آموزش‌دیده، ۹ متخصص فنی و ۶ مهندس متخصص وارسی پروازی مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی انجام می‌شود.

منبع :شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران


تاریخ خبر: پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396
ساعت: 10:22:40 AM