افزايش ظرفيت فضا٬ دستيابي پروازها به مسير و ارتفاع مطلوب ...
محمدصادق ديجوري- توسعه هوانوردي كشور و لزوم توجه كامل به ابعاد اين توسعه و فراهم کردن زمينههاي مناسب و برطرف نمودن موانع پيشرفت با دورانديشي و تدابير متكي بر فناوري و تجربه٬ امريست كه اهميت برنامهريزي دقيق و كاهش هزينههاي اجرايي از بعد صرف زمان و منابع پولي را دو چندان مينمايد. توسعه هوانوردي بايد داراي جنبههاي هدفگذاري و استراتژيهاي مناسب در جهت كاهش مصرف سوخت، حفظ محيط زيست و كاهش تأخيرات بوده و همگام با منافع ملی و برنامههاي توسعه هوانوردي بينالمللي و منطقهیی ايكائو باشد.
براي دستيابي به اهداف هوانوردي فوق٬ افزايش ظرفيت فضا و فرودگاهها و به همين ترتيب فراهم نمودن امكان دستيابي پروازها به مسير و ارتفاع مطلوب٬ از راهبردهاي اساسي نقشه راه توسعه و بازطراحی فضای کشور است. پيشبرد توسعه در مسير راهبردهاي عنوان شده ايجاب ميکند؛ تدوين طرح توسعه به سمت ايجاد بهبود در امكانات ارتباطي، ناوبري، نظارت و مديريت ترافيك هوايي گام بردارد و ارائه خدمات در زمينههاي مطرح شده را با استفاده از فناوري مناسب تقويت کند.
كاربران فضا اعم از نظامي و غيرنظامي خواستار سامانههاي هوانوردي كارآمد هستند كه با كمترين هزينه و حداقلها تأمينكننده ايمني و منافع عملياتي حتي در شرايط نامساعد جوي باشند. ارتقای كارايي عملياتي كاربران فضا و جلوگيري از تأخير، لغو و يا تغيير مسير پرواز از موارديست كه سطح اعتماد به سامانه هوانوردي كشور را افزايش داده و از بروز وقفه و تحميل هزينههاي ناخواسته پيشگيري مينمايد.
در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق مسیرهای هوایی اروپا با استفاده از ماهوارههای ناوبری Global Navigation Satellite System) GNSS) طراحی شدهاند. در ایران نیز با توجه به قابلیت هواپیماهای موجود در ایرلاینها٬ نسبت به ایجاد مسیرهای هوایی مستقیم و موازی با روش نوین ناوبری٬ اقداماتی در جریان است. در مسیرهای هوایی ایران بالاتر از ارتفاع 28000 پا ( RNAV1 ) و همچنین تعدادی مسیر هوایی مستقل از نوع RNAV5 ارائه شده است که تعیینکننده دقت ناوبری لازم هواپیما در این مسیرها است.
منبع خبر: شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران
تاریخ خبر: یکشنبه 24 اردیبهشت 1396
ساعت: 11:12:52 AM